18.08.2020

Rzecznik Finansowy wezwał ubezpieczycieli do zaniechania nieuczciwych praktyk...

Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie internetowej Rzecznika Finansowego, wezwał on  czterech ubezpieczycieli, posiadających łącznie ponad 50% rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, do z [...]

więcej

23.07.2020

Sąd Najwyższy o kosztach opieki nad poszkodowanym...

W dniu 22.07.2020 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę w przedmiocie zagadnienia prawnego przedstawionego przez Rzecznika Finansowego, wskazując, że „Poszkodowany, który do [...]

więcej

16.06.2020

Ministerstwo Finansów odpowiada na interpelację w sprawie nieprawidłowości w likwidacji szkód...

Na początku czerwca br. Ministerstwo Finansów udzieliło odpowiedzi na interpelację nr 5851, zgłoszoną przez posła Waldemara Sługockiego w sprawie nieprawidłowości w obszarze rynku likwidacji szk [...]

więcej

Baza wiedzy Przystąp do Izby

Ruch pojazdu

Dla zastosowania art. 436 k.c. niezbędne jest wykazanie że szkodę wywołał ruch pojazdu. W języku potocznym przez ruch rozumie się przemieszczanie się przedmiotu w stosunku do punktów odniesienia. W normach prawych pojęcie to będzie jednak miało charakter szerszy. Ustawa prawo o ruchu drogowym wprowadza pojecie postoju pojazdu, tak więc wnioskując a contrario należy przyjąć, że co nie jest postojem, jest ruchem.

PRAWO

Art. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym „postój pojazdu”- unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę

Wnioskować z tego należy, że w rozumieniu ustawy pojazd znajduje się w ruchu w przypadku unieruchomienia pojazdu niewynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwającego nie dłużej niż 1 minutę, oraz każdego unieruchomienia pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów.

PRZYKŁAD

Samochód, który zatrzymuje się przed skrzyżowaniem na czerwonym świetle przestaje się przemieszczać, ale wciąż znajduje się w ruchu (w rozumieniu art. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym), gdyż jego zatrzymanie się wynika przepisów ruchu drogowego.

PRZYKŁAD

Kierowca nie znający drogi zatrzymuje się, aby zapytać przechodnia o właściwy kierunek. Jeżeli pojazd nie pozostaje zatrzymany na dłużej niż minutę, to jednak wciąż znajduje się w ruchu (w rozumieniu art. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym. Jeszcze szerszej wykładni pojęcia ruchu z pojazdu dokonał Sąd Najwyższy, łącząc pojęcie ruchu samochodu z pracą jego silnika, która sama przez się może stwarzać pewne zagrożenia, a która rozpoczyna się z chwilą uruchomienia.

ORZECZENIE

Szkodą wyrządzoną przez ruch pojazdu mechanicznego w rozumieniu art. 436 kc w związku z art. 435 kc jest zarówno szkoda, wyrządzona od chwili uruchomienia silnika, jak i szkoda pozostająca w normalnym związku przyczynowym z działaniem silnika podczas jego uruchamiania. Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 11 grudnia 1972 r., I CR 550/72

Za przyjęciem takiego rozumienia przemawia cel regulacji – zapewnienie szerokiej ochrony ze względu na szczególne zagrożenia jakie wiążą się z pojazdami poruszanymi za pomocą sił przyrody. W tym rozumieniu ruchem pojazdu jest praca jego silnika, rozpoczynająca się z chwilą uruchomienia. W tym kontekście pojęcia ruchu należy ponownie zwrócić uwagę na stosunek kodeksu cywilnego do ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.

PRAWO

Art. 34 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK 1. Z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przysługuje odszkodowanie, jeżeli posiadacz lub kierujący pojazdem mechanicznym są obowiązani do odszkodowania za wyrządzoną w związku z ruchem tego pojazdu szkodę, której następstwem jest śmierć, uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia bądź też utrata, zniszczenie lub uszkodzenie mienia. 2. Za szkodę powstałą w związku z ruchem pojazdu mechanicznego uważa się również szkodę powstałą:1) przy wsiadaniu do pojazdu mechanicznego i wysiadaniu z niego;2) bezpośrednio przy załadowaniu i rozładowaniu pojazdu mechanicznego;3) podczas zatrzymania, postoju lub garażowania.

Przytoczony ust 2 wprowadza tzw. fikcję prawną, czyli dla określonych zdarzeń przyjmuje takie same skutki prawne jakby wynikały z ruchu, choć w rzeczywistości z niego nie wynikają. Tak więc ubezpieczenie OC komunikacyjne obejmuje naprawienie szkód powstałych we wskazanych powyżej sytuacjach tak jakby powstały na skutek ruchu pojazdu, choć w istocie z niego nie wynikają. Wynika z tego tylko tyle, że ubezpieczyciel ponosi odpowiedzialność także w wymienionych okolicznościach. Jednakże jako, że nie są to szkody powstałe na skutek ruchu, a jedynie „uważane za takie” nie stosuje się do nich art. 436 § 1 k.c. gdzie wyraźnie jest mowa o ruchu, którego tu brak. Praktyczną konsekwencją tego jest to, że szkody określone w art. 34 ust 2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych podlegają naprawieniu na ogólnej zasadzie winy (art. 415).

Publikacje

07.08.2018

Na początku był chaos…, ...

Dziesięciolecie funkcjonowania instytucji zadośćuczynienia z § 4 art. 446 k.c. przypadło n [...]

więcej

11.12.2017

To dopiero początek…, Ba...

To dopiero początek… Ostatnio na rynku ubezpieczeniowym sporo się dzieje. Oczywiście n [...]

więcej

09.01.2017

Kto może najwięcej zapłacić za...

Podwyżki cen ubezpieczeń komunikacyjnych są niedogodnością dla każdego, kto odczuł je jako [...]

więcej

Studium przypadków

Potrącenie małoletniego na oznakowa...

Oznakowane przejście dla pieszych wydaje się najbezpieczniejszym miejscem do przekraczania jezdni. Kierowcy zbliżający się do tzw. „zebry”, powinni bacznie obserwowa ...

Więcej

Orzecznictwo

Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Cywil...

Osoba, która decyduje się na jazdę samochodem z kierowcą będącym w stanie po spożyciu alkoholu, przyczynia się do odniesionej szkody powstałej w wyniku wypadku komun ...

Więcej

Akty prawne

Ubezpieczenie społeczne

USTAWA z dnia 30 października 2002 r. o [...]

Zmiana ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych

Tekst ustawy ustalony ostatecznie po roz [...]

Nadzór ubezpieczeniowy i Rzecznik Ubezpieczonych

USTAWA z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze [...]


Przejdz na górę strony