23.07.2020

Sąd Najwyższy o kosztach opieki nad poszkodowanym...

W dniu 22.07.2020 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę w przedmiocie zagadnienia prawnego przedstawionego przez Rzecznika Finansowego, wskazując, że „Poszkodowany, który do [...]

więcej

16.06.2020

Ministerstwo Finansów odpowiada na interpelację w sprawie nieprawidłowości w likwidacji szkód...

Na początku czerwca br. Ministerstwo Finansów udzieliło odpowiedzi na interpelację nr 5851, zgłoszoną przez posła Waldemara Sługockiego w sprawie nieprawidłowości w obszarze rynku likwidacji szk [...]

więcej

24.02.2020

Izba poszerza działalność i uzupełnia skład organów...

W dniu 24.02 br. odbyło się Nadzwyczajne Zgromadzenie Delegatów, na którym poszerzono zakres obszarów działalności Izby oraz uzupełniono skład Zarządu i Komisji Rewizyjnej. Obserwując dynamicznie [...]

więcej

Baza wiedzy Przystąp do Izby

65-krotnie większe odszkodowanie niż początkowo dawało Towarzystwo Ubezpieczeniowe

Kwoty związane z likwidacją szkód w pojazdach nie zawsze są satysfakcjonujące. Tak było w przypadku zdarzenia, podczas którego sprawca wyjeżdżając ze swojej posesji i  nie zachowując należytej ostrożności wjechał w poprawnie jadący pojazd Pana Henryka*. Finalnie na etapie sądowym uzyskano kwotę ponad 65-krotnie większą niż początkowo proponowane przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe, tj. ponad 41 tys. zł.

Początkowo Pan Henryk sam zgłosił szkodę z OC sprawcy, w wyniku czego otrzymał od TU nieco ponad 600 zł. Nie zgodził się na taką kwotą, bo warsztat samochodowy, do którego poszedł, by naprawić szkodę wycenił ją na ponad 19 000 zł.

W trakcie likwidacji szkody Towarzystwo Ubezpieczeniowe wypłaciło Panu Henrykowi zdecydowanie za mało. Nie zgodził się on z rażąco zaniżonym odszkodowaniem i zlecił wykonanie niezależnej opinii. Rzeczoznawca wskazał, że koszt naprawy pojazdu wynosi ponad 19 tys. zł. W związku z powyższym wykazaliśmy w pozwie szereg nieprawidłowości w dokonanej wycenie, w szczególności w zakresie szkód, do jakich doszło w pojeździe  – mówi Joanna Diomin, ekspert Centrum Odszkodowań DRB.

W odpowiedzi na pozew TU argumentowało, że nie mogło dojść do uszkodzenia pojazdu
w deklarowanych okolicznościach i wniosło o oddalenie powództwa. Powołano biegłych, którzy wykazali jednak wysoką wartość naprawy pojazdu. Pierwszy z nich wskazał, że koszt naprawy pojazdu jest większy o ponad 17 tys. zł od roszczenia Pana Henryka, z czym oczywiście nie zgodziło się ubezpieczyciel. Sąd dopuścił także dowód z kolejnej opinii, z której jednoznacznie wynikało, że wartość naprawy pojazdu opiewa na kwotę ponad 41 tys. zł i taką kwotę zasądzono na rzecz Pana Henryka. Sprawa zakończyła się na etapie I instancji sądu – pozwany nie apelował. Tym samym klient DRB uzyskał kwotę ponad 41 tys. zł.

*dane osobowe zostały zmienione na użytek artykułu

 

 

 

 

 

Publikacje

07.08.2018

Na początku był chaos…, ...

Dziesięciolecie funkcjonowania instytucji zadośćuczynienia z § 4 art. 446 k.c. przypadło n [...]

więcej

11.12.2017

To dopiero początek…, Ba...

To dopiero początek… Ostatnio na rynku ubezpieczeniowym sporo się dzieje. Oczywiście n [...]

więcej

09.01.2017

Kto może najwięcej zapłacić za...

Podwyżki cen ubezpieczeń komunikacyjnych są niedogodnością dla każdego, kto odczuł je jako [...]

więcej

Studium przypadków

Nieuzasadnione obawy przed konsekwe...

W dniu 28-01-2006 r. doszło do wypadku, w którym kierujący pojazdem marki Opel Kadet nie zachował należytej ostrożności, wpadł w poślizg a następnie uderzył w przyd ...

Więcej

Orzecznictwo

Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Pracy...

Pod rządem kodeksu cywilnego (art. 444 § 2) jest nadal aktualna wyrażona w orzecznictwie Sądu Najwyższego wykładnia art. 161 § 2 kz, że prawo poszkodowanego z wypadk ...

Więcej

Akty prawne

Kodeks postępowania cywilnego

USTAWA z dnia 17 listopada 1964 r. KODEK [...]

Kodeks cywilny

USTAWA z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks [...]

Zmiana ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych

Tekst ustawy ustalony ostatecznie po roz [...]


Przejdz na górę strony