20.07.2021

PIDiPO przekazała do Senatu RP uwagi do stanowiska PIU oraz do poprawek zgłoszonych przez Komisje...

Polska Izba Doradców i Pośredników Odszkodowawczych skierowała do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji stanowisko w przedmiocie uwag do ustawy o zmianie us [...]

więcej

12.05.2021

Szansa na zwolnienie z podatku odsetek od odszkodowań?...

Rzecznik Praw Obywatelskich poinformował na swojej stronie internetowej o wniosku skierowanym do Ministra Finansów w sprawie kwalifikacji podatkowej odsetek wypłacanych za opóźnienie, w sytuacji [...]

więcej

26.04.2021

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wystąpił z inicjatywą ustawodawczą w sprawie zadośćuczynienia dla bliskich najciężej poszkodowanych...

Na stronie internetowej prezydent.pl poinformowano o skierowaniu przez Prezydenta do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny. Projekt zmian przewiduje dodanie w Kodeksie cywilnym [...]

więcej

Baza wiedzy Przystąp do Izby

Izba przedstawia uwagi do projektu rozporządzenia

Jak wcześniej informowaliśmy, do konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia dotyczący trybu postępowania w sprawach rozwiązywania sporów między klientem a podmiotem rynku finansowego, które od 01.01.2016 r. będzie prowadził Rzecznik Finansowy. Po zapoznaniu się z treścią proponowanych regulacji, w dniu dzisiejszym nasza organizacja przekazała do Ministra Finansów uwagi do projektu rozporządzenia.

Analizując tryby postępowania przewidzianego w rozporządzeniu, w swoim wystąpieniu Izba wskazała, że doprecyzowania wymaga § 3 ust. 1 pkt 5 dotyczący podpisu klienta, który w ocenie naszej organizacji powinien być wymagany jedynie w odniesieniu do składania reklamacji w formie pisemnej. W innym przypadku wskazany zapis wymagałby od klienta konieczności posługiwania się certyfikowanym podpisem elektronicznym, co rodziłoby dodatkową dolegliwość po stronie wnioskodawcy.

Jednocześnie odnosząc się do ust. 2 pkt 2 powołanego paragrafu wskazano, że w ocenie PIDiPO powinien on dotyczyć wyłącznie sytuacji, w których podmiot rynku finansowego udzielił odpowiedzi, tj. w odniesieniu do przypadków określonych w art. 9 ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Pozostawienie zapisu w obecnym brzmieniu mogłoby rodzić wątpliwości, czy w sytuacji określonej w art. 8, kiedy klient nie posiada dokumentu w postaci odpowiedzi na reklamację, nie zachodzi brak formalny uniemożliwiający wszczęcie postępowania.

 

Publikacje

07.08.2018

Na początku był chaos…, ...

Dziesięciolecie funkcjonowania instytucji zadośćuczynienia z § 4 art. 446 k.c. przypadło n [...]

więcej

11.12.2017

To dopiero początek…, Ba...

To dopiero początek… Ostatnio na rynku ubezpieczeniowym sporo się dzieje. Oczywiście n [...]

więcej

09.01.2017

Kto może najwięcej zapłacić za...

Podwyżki cen ubezpieczeń komunikacyjnych są niedogodnością dla każdego, kto odczuł je jako [...]

więcej

Studium przypadków

300 000 zł odszkodowania za śmierć ...

Każdego dnia na polskich drogach w wyniku wypadków komunikacyjnych ginie średnio 8 osób. Nieoczekiwana utrata bliskiej osoby to nie tylko bolesne doświadczenie psych ...

Więcej

Orzecznictwo

Uchwała Sądu Najwyższego – Izba Cyw...

Ruch pojazdu mechanicznego jest niebezpieczny, w szczególności w tym znaczeniu, że szkody wyrządzone przez ten ruch otoczeniu są często nie zawinione. Toteż art. 436 ...

Więcej

Akty prawne

Ubezpieczenie społeczne

USTAWA z dnia 30 października 2002 r. o [...]

Kodeks cywilny

USTAWA z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks [...]

Działalność ubezpieczeniowa

USTAWA z dnia 22 maja 2003 r. o działaln [...]


Przejdz na górę strony