23.08.2021

Nowa podstawa prawna dla roszczeń osób bliskich ciężko poszkodowanych...

Kilka dni temu w Dzienniku Ustaw RP opublikowano ustawę o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, która do Kodeksu cywilnego dodała nową podstawę prawną dla dochodzenia roszczeń przez bliskich ciężko p [...]

więcej

04.08.2021

PIDiPO przekazała stanowisko w przedmiocie uchwały Senatu RP do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach...

W dniu dzisiejszym nasza organizacja przekazała do sejmowej Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach stanowisko w przedmiocie uchwały Senatu RP z dnia 23 lipca 2021 r. w sprawie usta [...]

więcej

20.07.2021

PIDiPO przekazała do Senatu RP uwagi do stanowiska PIU oraz do poprawek zgłoszonych przez Komisje...

Polska Izba Doradców i Pośredników Odszkodowawczych skierowała do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji stanowisko w przedmiocie uwag do ustawy o zmianie us [...]

więcej

Baza wiedzy Przystąp do Izby

Raport Rzecznika Ubezpieczonych za I półrocze 2011

Na stronie Rzecznika Ubezpieczonych opublikowano raport dotyczący skarg skierowanych do Rzecznika w I półroczu 2011. Wtym okresie Rzecznik Ubezpieczonych otrzymał 7437 pisemnych skarg
z zakresu ubezpieczeń gospodarczych.
Skargi kierowane do Rzecznika Ubezpieczonych napływały zarówno bezpośrednio od
osób ubezpieczonych, ubezpieczających, uposażonych i uprawnionych z umowy
ubezpieczenia (5750 spraw tj. 77,3%), jak też za pośrednictwem innych podmiotów (1687
spraw – 22,7%).
Podobnie jak w minionych latach, najliczniejsza grupa skarg, odnosiła się do ubezpieczeń komunikacyjnych – 4087 skarg 55,0%). Wśród nich najwięcej spraw odnotowano na obowiązkowe ubezpieczenie
odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych – 2395 skarg (32,2%), oraz
składki ubezpieczeniowe (865 skarg tj. 11,6%).

Dominowały zarzuty zawarte w czterech grupach problemów (tabela nr 4, wykres do tab. nr 4):
– sporu co do wysokości przyznanego odszkodowania lub świadczenia – 2720 skarg
(36,6%);
-oddalenia roszczenia zgłaszanego z tytułu umowy ubezpieczenia – 2505 skarg (33,7%);
-opieszałości w postępowaniu odszkodowawczym – 831 skarg (11,2%);
-występowania tzw. podwójnego ubezpieczenia w odniesieniu do ubezpieczeń
obowiązkowych – 577 skarg (7,8%).

W większości spraw, tj. 5508 (74,1%) Rzecznik Ubezpieczonych podjął interwencję. W wyniku interwencji Rzecznika Ubezpieczonych w I półroczu 2011 roku łącznie
w odniesieniu do 1237 skarg nastąpiła zmiana stanowiska na korzyść skarżącego, co
stanowiło 36,3% wszystkich spraw zakończonych, w tym 20 spraw zostało uznanych
w drodze wyjątku (0,6%) (tabela nr 6, wykres do tab. nr 6).
W omawianym okresie sprawozdawczym 2175 spraw zostało zakończonych
wynikiem negatywnym, co stanowiło 63,7% wszystkich skarg, w których Rzecznik
Ubezpieczonych zakończył postępowanie interwencyjne.

Pełna treść raportu jest dostępna na stronie Rzecznika Ubezpieczonych

Publikacje

07.08.2018

Na początku był chaos…, ...

Dziesięciolecie funkcjonowania instytucji zadośćuczynienia z § 4 art. 446 k.c. przypadło n [...]

więcej

11.12.2017

To dopiero początek…, Ba...

To dopiero początek… Ostatnio na rynku ubezpieczeniowym sporo się dzieje. Oczywiście n [...]

więcej

09.01.2017

Kto może najwięcej zapłacić za...

Podwyżki cen ubezpieczeń komunikacyjnych są niedogodnością dla każdego, kto odczuł je jako [...]

więcej

Studium przypadków

Odszkodowanie po wypadku na szkolny...

Obiekt placówki szkolnej, to, jak mogłoby się wydawać, bezpieczne miejsce. Szkoła powinna być przecież drugim miejscem, zaraz po domu, gdzie życie i zdrowie dziecka ...

Więcej

Orzecznictwo

Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Cywil...

Wyłączenie odpowiedzialności przedsiębiorstwa z uwagi na przewidzianą w art. 435 kc wyłączną winę osoby trzeciej wymaga identyfikacji tej osoby. Bez takiej bowiem ...

Więcej

Akty prawne

Kodeks wykroczeń

USTAWA z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wy [...]

Kodeks karny

USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks k [...]

Ubezpieczenie społeczne

USTAWA z dnia 30 października 2002 r. o [...]


Przejdz na górę strony