23.08.2021

Nowa podstawa prawna dla roszczeń osób bliskich ciężko poszkodowanych...

Kilka dni temu w Dzienniku Ustaw RP opublikowano ustawę o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, która do Kodeksu cywilnego dodała nową podstawę prawną dla dochodzenia roszczeń przez bliskich ciężko p [...]

więcej

04.08.2021

PIDiPO przekazała stanowisko w przedmiocie uchwały Senatu RP do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach...

W dniu dzisiejszym nasza organizacja przekazała do sejmowej Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach stanowisko w przedmiocie uchwały Senatu RP z dnia 23 lipca 2021 r. w sprawie usta [...]

więcej

20.07.2021

PIDiPO przekazała do Senatu RP uwagi do stanowiska PIU oraz do poprawek zgłoszonych przez Komisje...

Polska Izba Doradców i Pośredników Odszkodowawczych skierowała do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji stanowisko w przedmiocie uwag do ustawy o zmianie us [...]

więcej

Baza wiedzy Przystąp do Izby

Odszkodowania za szkody osobowe będą rosnąć – raport ProMotor

Stowarzyszenie ProMotor opublikowało 20 stycznia 2011 r. raport „Szkody osobowe z tytułu OC komunikacyjnego w Polsce. Tendencje rozwoju 2006-2009„. Jak wynika z analiz przedstawionych w Raporcie można się spodziewać wzrostu składek za OC komunikacyjne, gdyż ich obecny poziom nie odpowiada kosztom ubezpieczycieli wynikającym z rosnących wypłat za szkody osobowe. Wśród czynników determinujących ten wzrost wskazano obok praktyki sądów powszechnych, rosnących kosztów leczenia i rehabilitacji rolę doradztwa odszkodowawczego i jego wpływ na świadomość odszkodowawczą społeczeństwa.  Raport opierał się m.in. na danych od zakładów ubezpieczeń i doradców odszkodowawczych, w tym członków PIDiPO Votum S.A. i Auxilia, a jednym z członków zespołu opracowującego raport pod kierownictwem prof. Jana Monkiewicza był prezes PIDiPO Bartłomiej Krupa.

Raport jest pierwszym tego rodzaju opracowaniem w Polsce i pokazuje nasz rynek na tle innych państw europejskich, wskazując, że w porównaniu z wieloma z nich zarówno ilość zgłaszanych roszczeń za szkody osobowe w stosunku do ilości polis OC (szkodowość), jak i stosunek wypłat za szkody osobowe w stosunku do wszystkich wypłat są u nas na niskim poziomie. Można się spodziewać, że w najbliższych latach różnice te będą się niwelować, co będzie jednym z czynników dalszego dynamicznego rozwoju branży odszkodowawczej.

Szkody osobowe, Polska na tle 16 państw europejskich będących członkami CEA

częstość szkód: Polska 0,2%, w państwach CEA 1,1%
udział szkód osobowych w wypłatach z OC komunikacyjnego: Polska ok. 15%, państwa CEA 52,3%

Więcej na temat raportu na stornie ProMotor.

Publikacje

07.08.2018

Na początku był chaos…, ...

Dziesięciolecie funkcjonowania instytucji zadośćuczynienia z § 4 art. 446 k.c. przypadło n [...]

więcej

11.12.2017

To dopiero początek…, Ba...

To dopiero początek… Ostatnio na rynku ubezpieczeniowym sporo się dzieje. Oczywiście n [...]

więcej

09.01.2017

Kto może najwięcej zapłacić za...

Podwyżki cen ubezpieczeń komunikacyjnych są niedogodnością dla każdego, kto odczuł je jako [...]

więcej

Studium przypadków

Ugoda na kilka tysięcy pomimo odmow...

Kolizje drogowe są najczęściej występującymi zdarzeniami komunikacyjnymi. W swej istocie są to zdarzenia, w wyniku których poszkodowani odnieśli obrażenia skutkujące ...

Więcej

Orzecznictwo

Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 13 lipca ...

Sprawca wypadku komunikacyjnego, wobec którego zastosowano środek karny polegający na obowiązku naprawienia szkody (art. 46 § 1 w związku z art. 39 pkt 5 k.k.), m ...

Więcej

Akty prawne

Zmiana ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych

Tekst ustawy ustalony ostatecznie po roz [...]

Kodeks karny

USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks k [...]

Świadczenia pieniężne

USTAWA z dnia 25 czerwca 1999 r. o świad [...]


Przejdz na górę strony