18.10.2018

PIDiPO występuje do Prezydenta RP w sprawie projektu ustawy dotyczącej branży odszkodowawczej...

Polska Izba Doradców i Pośredników Odszkodowawczych skierowała do Prezydenta RP, Pana Andrzeja Dudy, pismo w sprawie procedowanego obecnie w Senacie projektu ustawy dotyczącej świadczenia usług o [...]

więcej

17.10.2018

PIDiPO przekazała uwagi do poprawek zgłoszonych na posiedzeniu Senackich Komisji...

W dniu dzisiejszym Izba przekazała do Senatu RP stanowisko w przedmiocie poprawek zgłoszonych do projektu ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych na posiedzeni [...]

więcej

16.10.2018

PIDiPO interweniuje w sprawie kolejnych wypowiedzi Prezesa PIU...

Polska Izba Doradców i Pośredników Odszkodowawczych w związku z kolejnymi wypowiedziami Prezesa Polskiej Izby Ubezpieczeń, Pana Jana Grzegorza Prądzyńskiego, dotyczącymi regulacji branży doradztw [...]

więcej

Baza wiedzy Przystąp do Izby

Siła wyższa

Słownik języka polskiego definiuje siłę wyższą jako zdarzenie, którego nie można przewidzieć ani któremu nie można zapobiec. Wykładnia językowa art. 436 § 1 k.c. w zw. z art. 435 § 1 k.c. nakazywałaby zatem, aby posiadacz pojazdu nie odpowiadał za szkody powstałe w sytuacjach, których nie mógł przewidzieć ani którym nie mógł zapobiec. W orzecznictwie przyjęto jednak węższą wykładnię funkcjonalną, gdzie siła wyższa ujmowana jest jako zdarzenie o charakterze żywiołowym pochodzące spoza pojazdu.

ORZECZENIE

Prawo polskie przyjmuje siłę wyższą w rozumieniu teorii obiektywnej, a więc jako zdarzenie pochodzące z zewnątrz i nie dające się przewidzieć. Jeżeli więc zdarzenie powodujące szkodę pochodzi z wewnątrz przedsiębiorstwa, nie może ono być uznane za siłę wyższą, choćby nie dało się go przewidzieć ani uniknąć. Gdyby więc nawet podzielić twierdzenie skarżącego, że kierowca w dniu wypadku po raz pierwszy w życiu dostał ataku epilepsji, a dotychczasowy jego stan zdrowia i wyniki badań lekarskich nie wskazywały na tego rodzaju chorobę, okoliczność ta nie mogłaby uzasadniać uchylenia się strony pozwanej od odpowiedzialności za powstałą szkodę. Atak epilepsji, któremu uległ kierowca w czasie prowadzenia pojazdu mechanicznego, jako pochodzący z wewnątrz przedsiębiorstwa, nie może być uznany za siłę wyższą. Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 9 lipca 1962 r., I CR 54/62

Jak wskazano w przytoczonym orzeczeniu stan zdrowia kierowcy samochodu, jako okoliczność nie pochodząca „z zewnątrz” pojazdu nie stanowi siły wyższej w rozumieniu art. 436 § 1 k.c. w zw. z art. 435 § 1 k.c. i nie wyłącza odpowiedzialności na zasadzie ryzyka. Również następstwa stanu technicznego pojazdu, którego ruch powoduje szkodę nie stanowią siły wyższej.

PRZYKŁAD

Podczas jazdy samochodem dochodzi na zwarcia instalacji elektrycznej i zapalenia paliwa, a w efekcie pożaru samochodu skutkującego poparzeniem kierowcy i pasażerów. Pożar ma cechy siły wyższej, jako działanie żywiołu, ale w tym wypadku nie pochodzi z zewnątrz pojazdu, a więc nie stanowi przesłanki egzoneracyjnej.

Ponadto aby siła wyższa wyłączała odpowiedzialność posiadacza pojazdu musi ona być przyczyną szkody, która występuje w chwili jej powstania, a nie później.

ORZECZENIE

Odpowiedzialność deliktowa jest wyłączona z powodu siły wyższej m.in. wówczas, gdy między zdarzeniem mającym cechy siły wyższej a powstaniem szkody zachodzi bezpośredni związek przyczynowy oraz gdy szkoda powstaje w momencie działania siły wyższej. Natomiast nie można się powołać na siłę wyższą jako na okoliczność wyłączającą odpowiedzialność wtedy, gdy szkoda powstała w wyniku nieusunięcia zagrażających bezpieczeństwu skutków działania siły wyższej, jeżeli można im zapobiec przez ich zlikwidowanie lub przez skuteczne ostrzeżenie przed grożącym niebezpieczeństwem za pomocą powszechnie przyjętych środków.Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 28 września 1971 r., II CR 388/71

Publikacje

07.08.2018

Na początku był chaos…, ...

Dziesięciolecie funkcjonowania instytucji zadośćuczynienia z § 4 art. 446 k.c. przypadło n [...]

więcej

11.12.2017

To dopiero początek…, Ba...

To dopiero początek… Ostatnio na rynku ubezpieczeniowym sporo się dzieje. Oczywiście n [...]

więcej

09.01.2017

Kto może najwięcej zapłacić za...

Podwyżki cen ubezpieczeń komunikacyjnych są niedogodnością dla każdego, kto odczuł je jako [...]

więcej

Studium przypadków

Odszkodowanie dla poszkodowanego mo...

W roku 2011 pewnego listopadowego dnia, Pan Stefan* uległ poważanemu wypadkowi motocyklowemu. Kierowca pojazdu marki VW Golf nie zachował należytej ostrożności i dop ...

Więcej

Orzecznictwo

Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Cywil...

Przy określaniu wysokości zadośćuczynienia podstawowe znaczenie ma stopień natężenia krzywdy, a więc cierpień fizycznych i ujemnych doznań psychicznych. Decyduje wię ...

Więcej

Akty prawne

Kodeks wykroczeń

USTAWA z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wy [...]

Działalność ubezpieczeniowa

USTAWA z dnia 22 maja 2003 r. o działaln [...]

Emerytury i renty

USTAWA z dnia 17 grudnia 1998 r. o emery [...]


Przejdz na górę strony