02.05.2018

Przedstawiciele PIDiPO uczestnikami seminarium w Senacie RP poświęconemu kancelariom odszkodowawczym...

W dniu 19 kwietnia br. w Senacie RP odbyło się posiedzenie seminaryjne zorganizowane przez senacką Komisję Budżetu i Finansów Publicznych we współpracy z Polską Izbą Ubezpieczeń. Przedmiotem posi [...]

więcej

27.03.2018

Sąd Najwyższy potwierdza prawo do zadośćuczynienia dla rodzin najciężej poszkodowanych...

W dniu dzisiejszym Sąd Najwyższy w składzie 7 sędziów podjął uchwałę w przedmiocie wniosku Rzecznika Finansowego, który  zwrócił się do Sądu z pytaniem: „Czy w razie poważnego uszkodzenia ciała l [...]

więcej

19.03.2018

Zaproszenie na konferencję „Rekompensata za utratę zdrowia i życia – praktyczne aspekty dochodzenia roszczeń”...

Informujemy, że w dniu 19.04.2018 r. w Warszawie odbędzie się organizowana przez Rzecznika Finansowego i Rzecznika Praw Pacjenta we współpracy z Fundacją Edukacji Ubezpieczeniowej konferencja zat [...]

więcej

Baza wiedzy Przystąp do Izby

Odpowiedzialność na zasadzie ryzyka

Art. 436. § 1 k.c. w zw. z art. 435 § 1k.c. kształtuje odpowiedzialność znacznie bardziej rygorystycznie niż art. 415 k.c. Wynika z niego bowiem, że istnienie odpowiedzialności jest niezależne od winy sprawcy. Jego odpowiedzialność ma zatem charakter obiektywny- dla jej ustalenia wystarczy wskazanie, ze powstała szkoda i że pozostaje ona w zwykłym związku przyczynowo-skutkowym z ruchem pojazdu (art. 361 k.c.) Przyczyną wprowadzenia takiej regulacji było zwiększone zagrożenie spowodowane ruchem samochodów.

ORZECZENIE

Ruch pojazdu mechanicznego jest niebezpieczny, w szczególności w tym znaczeniu, że szkody wyrządzone przez ten ruch otoczeniu są często nie zawinione. Toteż art. 436 § 1 kc przewiduje zasadę ryzyka jako podstawę odpowiedzialności posiadacza pojazdu mechanicznego. Uchwała Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 2 stycznia 1976 r., III CZP 79/75

Praktyczną konsekwencją takiej regulacji jest to, że dla przyjęcia odpowiedzialności nie jest niezbędne ustalenie winy. Co więcej nawet brak winy po stronie posiadacza pojazdu nie oznacza, że będzie on zwolniony od obowiązku naprawienia szkody.

ORZECZENIE

Fakt uniewinnienia kierowcy samochodu, który spowodował wypadek śmiertelny nie ma wpływu na odpowiedzialność samoistnego posiadacza samochodu na zasadzie ryzyka (art. 436 § 1 kc w zw. z art. 435 § 1 kc), a tym samym i na odpowiedzialność pozwanego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 5 czerwca 1974 r., II CR 178/74.

PRZYKŁAD

W porze nocnej poza terenem zabudowanym prawidłowo lewym poboczem porusza się pieszy. Z naprzeciwka nadjeżdża ciężarówka, której kierowca zostaje oślepiony przez światła wymijanego samochodu. Pomimo ostrożnej jazdy z bezpieczną prędkością dochodzi do potrącenia pieszego, który nie był widoczny. Nie można uznać, że do wypadku doszło z winy kierowcy, niemniej jednak pieszemu należy się odszkodowanie, gdyż kierowca ponosi odpowiedzialność na zasadzie ryzyka.

PRZESŁANKI ODPOWIEDZIALNOŚCI
Aby ustalić odpowiedzialność na zasadzie ryzyka należy wykazać wystąpienie wszystkich przesłanek pozytywnych, wskazanych w normie wynikającej z art. 436. § 1 k.c. w zw. z art. 435 § 1k.c. przy jednoczesnym braku jakiejkolwiek przesłanki negatywnej.
Przesłanki pozytywne:
1.Szkodę wyrządza pojazd.
2.Pojazd znajduje się w ruchu.
Przesłanki negatywne :
1.Szkoda nastąpiła na skutek siły wyższej
2.Szkoda nastąpiła |wyłącznie z winy poszkodowanego
3.Szkoda nastąpiła wyłącznie z winy osoby trzeciej, za którą posiadacz pojazdu nie ponosi odpowiedzialności.

Publikacje

11.12.2017

To dopiero początek…, Ba...

To dopiero początek… Ostatnio na rynku ubezpieczeniowym sporo się dzieje. Oczywiście n [...]

więcej

09.01.2017

Kto może najwięcej zapłacić za...

Podwyżki cen ubezpieczeń komunikacyjnych są niedogodnością dla każdego, kto odczuł je jako [...]

więcej

26.10.2016

SN: nie tylko śmierć narusza w...

Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 9 sierpnia 2016 roku (sygn. akt II CSK 719/15) w sprawie dot [...]

więcej

Studium przypadków

Roszczenia nie dochodzone przez 12 ...

W dniu 20-08-1997 r. doszło do wypadku, w którym kierująca pojazdem marki Fiat 126p nie zachowała należytej ostrożności i doprowadziła do zderzenia z pojazdem marki ...

Więcej

Orzecznictwo

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 22 czerwca ...

Co do zasady nie ma podstaw do obniżenia należnego poszkodowanemu zadośćuczynienia (art. 445 § 1 kc) o otrzymane z ubezpieczenia społecznego jednorazowe odszkodowani ...

Więcej

Akty prawne

Kodeks postępowania karnego

USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks p [...]

Zmiana ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych

Tekst ustawy ustalony ostatecznie po roz [...]

Kodeks wykroczeń

USTAWA z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wy [...]


Przejdz na górę strony