02.05.2018

Przedstawiciele PIDiPO uczestnikami seminarium w Senacie RP poświęconemu kancelariom odszkodowawczym...

W dniu 19 kwietnia br. w Senacie RP odbyło się posiedzenie seminaryjne zorganizowane przez senacką Komisję Budżetu i Finansów Publicznych we współpracy z Polską Izbą Ubezpieczeń. Przedmiotem posi [...]

więcej

27.03.2018

Sąd Najwyższy potwierdza prawo do zadośćuczynienia dla rodzin najciężej poszkodowanych...

W dniu dzisiejszym Sąd Najwyższy w składzie 7 sędziów podjął uchwałę w przedmiocie wniosku Rzecznika Finansowego, który  zwrócił się do Sądu z pytaniem: „Czy w razie poważnego uszkodzenia ciała l [...]

więcej

19.03.2018

Zaproszenie na konferencję „Rekompensata za utratę zdrowia i życia – praktyczne aspekty dochodzenia roszczeń”...

Informujemy, że w dniu 19.04.2018 r. w Warszawie odbędzie się organizowana przez Rzecznika Finansowego i Rzecznika Praw Pacjenta we współpracy z Fundacją Edukacji Ubezpieczeniowej konferencja zat [...]

więcej

Baza wiedzy Przystąp do Izby

Odpowiedzialność kierującego na zasadzie winy

Przyjęcie odpowiedzialności posiadacza pojazdu na zasadzie ryzyka miało na celu wzmożenie ochrony osób poszkodowanych. W przypadku jednak zderzenia się pojazdów zastosowanie tej zasady odpowiedzialności byłoby niecelowe, gdyż w takiej sytuacji każdy z uczestników zdarzenia powoduje potencjalnie większe zagrożenie spowodowane ruchem pojazdu. W związku z tym przyjęto, że powinni oni odpowiadać na zasadach ogólnych.

PRAWO

Art. 436 § 2 k.c. W razie zderzenia się mechanicznych środków komunikacji poruszanych za pomocą sił przyrody wymienione osoby mogą wzajemnie żądać naprawienia poniesionych szkód tylko na zasadach ogólnych.
Zasadą ogólną odpowiedzialności za szkody spowodowane czynem niedozwolonym jest zasada winy, wyrażona w art. 415 k.c.

PRAWO

Art. 415. Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.
Analizując, która norma jest właściwa w danej sytuacji, a więc ustalając czy mamy do czynienia ze „zderzeniem” czy też nie trzeba mieć na uwadze omówione wcześniej pojecie ruchu pojazdu.

ORZECZENIE

Zderzeniem się mechanicznych środków komunikacji poruszanych za pomocą sił przyrody (art. 436 § 2 kc) jest ich zetknięcie się, gdy pozostają wobec siebie w ruchu w rozumieniu przepisów Prawa o ruchu drogowym. Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 5 lutego 2002 r., V CKN 644/2000
Zmiana zasady odpowiedzialności z zasady ryzyka na zasadę winy powoduje, że brak winy kierowcy wyłącza jego odpowiedzialność, a co za tym idzie – także i jego ubezpieczyciela.

ORZECZENIE

PYTANIE PRAWNE DO SĄDU NAJWYŻSZEGO
Czy niezamierzony i niezawiniony przez kierowcę manewr pojazdu mechanicznego poruszanego za pomocą siły przyrody, spowodowany wyłącznie zawinionym zachowaniem się osoby trzeciej, w wyniku którego doszło do uszkodzenia innego pojazdu, uzasadnia zastosowanie art. 436 § 2 kc (odpowiedzialność obu posiadaczy pojazdów względem siebie na zasadach ogólnych) i tym samym wyłącza w stosunku do obu posiadaczy pojazdów odpowiedzialność materialną zakładu ubezpieczeń z tytułu obowiązków ubezpieczeń komunikacyjnych (§ 14 i § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 kwietnia 1968 r. – Dz. U. 1968 r. Nr 15 poz. 89)?

ODPOWIEDŹ
Ogólną zasadę odpowiedzialności stanowi zasada winy. Wynika zaś z niej, że szkoda wyrządzona bez winy nie ulega naprawieniu. W konsekwencji szkoda wyrządzona wskutek zderzenia się pojazdów mechanicznych, za którą posiadacz pojazdu nie ponosi winy, nie ulega naprawieniu. Zderzeniem się w rozumieniu art. 436 § 2 kc jest zetknięcie się pojazdów mechanicznych w ruchu. Zderzeniem się jest więc i takie zetknięcie się pojazdów mechanicznych w ruchu, za które posiadacz pojazdu wyrządzający szkodę wskutek tego zetknięcia się nie ponosi winy, w tym – i zetknięcie się, którego przyczynę stanowi zachowanie się osoby trzeciej, za które wspomniany posiadacz nie ponosi winy, a zatem każde – bez względu na jego przyczynę – zetknięcie się pojazdów mechanicznych w ruchu. Uchwała Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 2 stycznia 1976 r. III CZP 79/75

Publikacje

11.12.2017

To dopiero początek…, Ba...

To dopiero początek… Ostatnio na rynku ubezpieczeniowym sporo się dzieje. Oczywiście n [...]

więcej

09.01.2017

Kto może najwięcej zapłacić za...

Podwyżki cen ubezpieczeń komunikacyjnych są niedogodnością dla każdego, kto odczuł je jako [...]

więcej

26.10.2016

SN: nie tylko śmierć narusza w...

Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 9 sierpnia 2016 roku (sygn. akt II CSK 719/15) w sprawie dot [...]

więcej

Studium przypadków

200 000 zł zadośćuczynienia i zwrot...

Kierowca ciągnika siodłowego potrącił idącą pieszą - Panią Joannę*. Na skutek wypadku poszkodowana doznała licznych obrażeń, m.in. stłuczenia tkanki mózgowej, złaman ...

Więcej

Orzecznictwo

Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Cywil...

Osoba zobowiązana według przepisów o czynach niedozwolonych do naprawienia szkody, poniesionej przez małoletnie dziecko, nie może na podstawie art. 362 kc żądać zmni ...

Więcej

Akty prawne

Ubezpieczenie społeczne

USTAWA z dnia 30 października 2002 r. o [...]

Kodeks cywilny

USTAWA z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks [...]

Zmiana ustawy kodeks cywilny

USTAWA z dnia 16 lutego 2007 r. o zmiani [...]


Przejdz na górę strony