17.07.2018

PIDiPO zajmuje stanowisko w przedmiocie projektu ustawy dotyczącego usług odszkodowawczych...

W związku z zaplanowanym na dzień 23 lipca 2018 r. wspólnym posiedzeniem Komisji Budżetu i Finansów Publicznych oraz Komisji Ustawodawczej, na którym odbędzie się pierwsze czytanie projektu ustaw [...]

więcej

02.07.2018

„Rzeczpospolita” o projekcie ustawy dotyczącej usług odszkodowawczych...

W dzisiejszym wydaniu dziennika „Rzeczpospolita” nr 151 (11091) w publikacji Anny Krzyżanowskiej zatytułowanej „Branża odszkodowawcza pod lupą senatorów” ponownie można przeczytać o inicjatywie s [...]

więcej

23.06.2018

Sąd Najwyższy uzasadnia uchwałę o zadośćuczynieniu dla bliskich ciężko poszkodowanych...

W dniu 12 czerwca br. Sąd Najwyższy opublikował uzasadnienie do jednej z trzech uchwał podjętych w dniu 27.03.2018 r., a odnoszących się do zagadnienia zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobist [...]

więcej

Baza wiedzy Przystąp do Izby

Odpowiedzialność kierującego na zasadzie winy

Przyjęcie odpowiedzialności posiadacza pojazdu na zasadzie ryzyka miało na celu wzmożenie ochrony osób poszkodowanych. W przypadku jednak zderzenia się pojazdów zastosowanie tej zasady odpowiedzialności byłoby niecelowe, gdyż w takiej sytuacji każdy z uczestników zdarzenia powoduje potencjalnie większe zagrożenie spowodowane ruchem pojazdu. W związku z tym przyjęto, że powinni oni odpowiadać na zasadach ogólnych.

PRAWO

Art. 436 § 2 k.c. W razie zderzenia się mechanicznych środków komunikacji poruszanych za pomocą sił przyrody wymienione osoby mogą wzajemnie żądać naprawienia poniesionych szkód tylko na zasadach ogólnych.
Zasadą ogólną odpowiedzialności za szkody spowodowane czynem niedozwolonym jest zasada winy, wyrażona w art. 415 k.c.

PRAWO

Art. 415. Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.
Analizując, która norma jest właściwa w danej sytuacji, a więc ustalając czy mamy do czynienia ze „zderzeniem” czy też nie trzeba mieć na uwadze omówione wcześniej pojecie ruchu pojazdu.

ORZECZENIE

Zderzeniem się mechanicznych środków komunikacji poruszanych za pomocą sił przyrody (art. 436 § 2 kc) jest ich zetknięcie się, gdy pozostają wobec siebie w ruchu w rozumieniu przepisów Prawa o ruchu drogowym. Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 5 lutego 2002 r., V CKN 644/2000
Zmiana zasady odpowiedzialności z zasady ryzyka na zasadę winy powoduje, że brak winy kierowcy wyłącza jego odpowiedzialność, a co za tym idzie – także i jego ubezpieczyciela.

ORZECZENIE

PYTANIE PRAWNE DO SĄDU NAJWYŻSZEGO
Czy niezamierzony i niezawiniony przez kierowcę manewr pojazdu mechanicznego poruszanego za pomocą siły przyrody, spowodowany wyłącznie zawinionym zachowaniem się osoby trzeciej, w wyniku którego doszło do uszkodzenia innego pojazdu, uzasadnia zastosowanie art. 436 § 2 kc (odpowiedzialność obu posiadaczy pojazdów względem siebie na zasadach ogólnych) i tym samym wyłącza w stosunku do obu posiadaczy pojazdów odpowiedzialność materialną zakładu ubezpieczeń z tytułu obowiązków ubezpieczeń komunikacyjnych (§ 14 i § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 kwietnia 1968 r. – Dz. U. 1968 r. Nr 15 poz. 89)?

ODPOWIEDŹ
Ogólną zasadę odpowiedzialności stanowi zasada winy. Wynika zaś z niej, że szkoda wyrządzona bez winy nie ulega naprawieniu. W konsekwencji szkoda wyrządzona wskutek zderzenia się pojazdów mechanicznych, za którą posiadacz pojazdu nie ponosi winy, nie ulega naprawieniu. Zderzeniem się w rozumieniu art. 436 § 2 kc jest zetknięcie się pojazdów mechanicznych w ruchu. Zderzeniem się jest więc i takie zetknięcie się pojazdów mechanicznych w ruchu, za które posiadacz pojazdu wyrządzający szkodę wskutek tego zetknięcia się nie ponosi winy, w tym – i zetknięcie się, którego przyczynę stanowi zachowanie się osoby trzeciej, za które wspomniany posiadacz nie ponosi winy, a zatem każde – bez względu na jego przyczynę – zetknięcie się pojazdów mechanicznych w ruchu. Uchwała Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 2 stycznia 1976 r. III CZP 79/75

Publikacje

11.12.2017

To dopiero początek…, Ba...

To dopiero początek… Ostatnio na rynku ubezpieczeniowym sporo się dzieje. Oczywiście n [...]

więcej

09.01.2017

Kto może najwięcej zapłacić za...

Podwyżki cen ubezpieczeń komunikacyjnych są niedogodnością dla każdego, kto odczuł je jako [...]

więcej

26.10.2016

SN: nie tylko śmierć narusza w...

Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 9 sierpnia 2016 roku (sygn. akt II CSK 719/15) w sprawie dot [...]

więcej

Studium przypadków

Odszkodowanie za obrażenia spowodow...

Zachowanie zwierząt, nawet tych, które dobrze znamy, trudno niekiedy przewidzieć. Dlatego też ich właściciele powinni dołożyć wszelkich starań, aby nie zrobiły one k ...

Więcej

Orzecznictwo

Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Pracy...

Pod rządem kodeksu cywilnego (art. 444 § 2) jest nadal aktualna wyrażona w orzecznictwie Sądu Najwyższego wykładnia art. 161 § 2 kz, że prawo poszkodowanego z wypadk ...

Więcej

Akty prawne

Świadczenia pieniężne

USTAWA z dnia 25 czerwca 1999 r. o świad [...]

Nadzór ubezpieczeniowy i Rzecznik Ubezpieczonych

USTAWA z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze [...]

Zmiana ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych

Tekst ustawy ustalony ostatecznie po roz [...]


Przejdz na górę strony