23.06.2016

Komisja Nadzoru Finansowego wydała rekomendacje w sprawie zadośćuczynień...

W dniu 22 czerwca 2016 r. Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała na swojej stronie internetowej treść Rekomendacji dotyczących procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niema [...]

więcej

13.06.2016

Sąd oddalił apelację AUXILII w sprawie nierzetelnej reklamy...

Wyrokiem z dnia 19.05.2016 r. Sąd Apelacyjny w Warszawie oddalił apelację AUXILII w sprawie wyroku utrzymującego w mocy decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (informacja o wyro [...]

więcej

01.06.2016

Standaryzacja zadośćuczynień...

Na portalu obserwatorfinansowy.pl w artykule Reginy Skibińskiej „Zadośćuczynienia z dolną granicą” można przeczytać o planowanej standaryzacji wypłat za szkody osobowe, o których głośno zrobiło s [...]

więcej

Baza wiedzy Przystąp do Izby

Nadzór ubezpieczeniowy i Rzecznik Ubezpieczonych

USTAWA z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych – wyciąg

Art. 20. Do zadań Rzecznika należy podejmowanie działań w zakresie ochrony osób, których interesy reprezentuje, a w szczególności:

1) rozpatrywanie skarg w indywidualnych sprawach kierowanych do Rzecznika;

Art. 26. 1. Podjęcie czynności przez Rzecznika następuje z urzędu lub na wniosek:

1) osób, które wystąpiły do niego ze skargą lub prośbą o interwencję;

2) właściwych organów nadzoru, kontroli lub innych organów władzy publicznej.

2. Rzecznik, po zapoznaniu się ze skierowanym do niego wnioskiem, może:

1) podjąć czynność;

2) wskazać wnioskodawcy przysługujące mu prawa i środki działania;

3) przekazać sprawę według właściwości;

4) nie podjąć czynności, o czym zawiadamia, uzasadniając swoje stanowisko, wnioskodawcę oraz osobę, której sprawa dotyczy.

3. Rzecznik, podejmując czynność, bada, czy wskutek działania lub zaniechania zakładu ubezpieczeń, towarzystwa emerytalnego lub funduszu emerytalnego nie nastąpiło naruszenie prawa lub interesów osób wymienionych w art. 5 ust. 1.

6. Po zbadaniu sprawy Rzecznik może:

1) wyjaśnić wnioskodawcy, że nie stwierdził naruszenia praw ani interesów osób wymienionych w art. 5 ust. 1;

2) zwrócić się do podmiotu, w którego działalności stwierdził naruszenie prawa lub interesów osób wymienionych w art. 5 ust. 1, o ponowne rozpatrzenie sprawy;

3) zwrócić się o zbadanie sprawy do właściwych organów, w szczególności do Komisji, prokuratury bądź organów kontroli państwowej, zawodowej lub społecznej.

Art. 29. 1. Podmiot, który otrzymał wniosek Rzecznika w sprawach objętych zakresem jego działania, jest obowiązany niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, poinformować Rzecznika o podjętych działaniach lub zajętym stanowisku.

2. Przepis ust. 1 nie wyłącza uprawnień organów i instytucji wynikających z odrębnych przepisów.


Przejdz na górę strony