27.03.2018

Sąd Najwyższy potwierdza prawo do zadośćuczynienia dla rodzin najciężej poszkodowanych...

W dniu dzisiejszym Sąd Najwyższy w składzie 7 sędziów podjął uchwałę w przedmiocie wniosku Rzecznika Finansowego, który  zwrócił się do Sądu z pytaniem: „Czy w razie poważnego uszkodzenia ciała l [...]

więcej

19.03.2018

Zaproszenie na konferencję „Rekompensata za utratę zdrowia i życia – praktyczne aspekty dochodzenia roszczeń”...

Informujemy, że w dniu 19.04.2018 r. w Warszawie odbędzie się organizowana przez Rzecznika Finansowego i Rzecznika Praw Pacjenta we współpracy z Fundacją Edukacji Ubezpieczeniowej konferencja zat [...]

więcej

16.03.2018

Władze PIDiPO III kadencji wybrane...

W dniu 16 marca 2018 r. we Wrocławiu odbyły się wybory władz III kadencji Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych. Wybór nowych władz został poprzedzony krótkim podsumowaniem minion [...]

więcej

Baza wiedzy Przystąp do Izby

Rzecznik Finansowy publikuje raport w sprawie likwidacji szkód

Rzecznik Finansowy po raz kolejny opublikował raport dotyczący praktyki likwidacji szkód w pojazdach. Dokument jest obszerny i został podzielony na kilka obszarów tematycznych obejmujących zagadnienia związane z najmem pojazdu zastępczego, amortyzacją części zamiennych, rodzajami części zamiennych stosowanych podczas naprawy, stawką za roboczogodzinę prac blacharskich, mechanicznych i lakierniczych czy też utratą wartości handlowej pojazdu. Niestety, jak słusznie zauważa na swojej stronie internetowej Rzecznik Finansowy, pomimo ugruntowanego orzecznictwa, ale także wytycznych wydanych przez Komisję Nadzoru Finansowego, poszkodowani wciąż kierują skargi na zaniżone odszkodowania.

Jak zauważa Aleksandra Wiktorow – Rzecznik Finansowy, „Każdego dnia roboczego trafia do Rzecznika Finansowego około 16 skarg na OC komunikacyjne. Szacujemy, że w tym roku będzie ich około 4 tysięcy, czyli podobna liczba jak w ubiegłym roku. Niestety te wartości nie maleją mimo, że od wydania wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących likwidacji szkód mija już prawie 3 lata. Dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się praktykom zakładów ubezpieczeń. Niestety wnioski nie są optymistyczne. Część wytycznych jest ignorowana, a tam gdzie zakłady ubezpieczeń zmodyfikowały swoje procedury, pojawiły się inne sposoby obniżania odszkodowań”. W każdym obszarze jest jeszcze sporo do zrobienia. Pomimo, że najmniej interwencji dotyczy roszczeń związanych z utratą wartości handlowej pojazdu, trudno o optymizm. Wynika to bowiem nie tyle z prawidłowej praktyki zakładów ubezpieczeń, ale z niewiedzy poszkodowanych, którzy rzadko występują z takim żądaniem. A jego wysokość może być spora, co pokazuje przykład przytoczony przez Rzecznika Finansowego: Lexus NX 300h został uszkodzony w trzecim miesiącu eksploatacji. Auto było wtedy warte 226 tys. zł, więc rzeczoznawca zaangażowany przez poszkodowanego wycenił utratę wartości handlowej na 10,2 tys. zł. Przypomnijmy, że zwłaszcza posiadacze nowych aut mogą sporo stracić na wypadku czy nawet stłuczce.

Niezbyt dobrze wygląda sytuacja z kosztami naprawy pojazdu. Jak wskazuje Krystyna Krawczyk z Biura Rzecznika Finansowego „Tak jak zakłady ubezpieczeń kreśliły kosztorysy przedstawiane przez klientów przed wytycznymi KNF, tak robią to dalej. Zmieniło się tylko uzasadnienie tych potrąceń. Zamiast „amortyzacji części”, która w określonych warunkach została zakwestionowana przez Sąd Najwyższy, co znalazło odbicie w wytycznych KNF, mamy np. „urealnienie”, „uśrednianie” czy „rabaty” stosowane w nie tylko w odniesieniu do części, ale też kosztów robocizny czy materiałów np. lakierniczych. Aktualna pozostaje też kwestia automatycznego narzucania zastosowania tzw. części alternatywnych”.

Po uchwale Sądu Najwyższego widać za to poprawę w zakresie niekwestionowania prawa osoby fizycznej do pojazdu zastępczego. Problemem jest natomiast czas za jaki ubezpieczyciel uznaje zasadność takiego najmu, najczęściej bowiem przyjmuje wyłącznie technologiczny, a nie rzeczywisty czas naprawy.

Żeby polepszyć sytuację klientów Rzecznik Finansowy proponuje możliwość skorzystania z niezależnego rzeczoznawcy, który mógłby weryfikować ustalenia ubezpieczyciela. Gdyby oba kosztorysy były zgodne, koszty takiej opinii ponosiłby klient, w innym wypadku – ubezpieczyciel.

Z pełną treścią raportu można zapoznać się na stronie: https://rf.gov.pl/pdf/RAPORT_likwidacja_OC_kom_wytyczne_KNF.pdf

Publikacje

11.12.2017

To dopiero początek…, Ba...

To dopiero początek… Ostatnio na rynku ubezpieczeniowym sporo się dzieje. Oczywiście n [...]

więcej

09.01.2017

Kto może najwięcej zapłacić za...

Podwyżki cen ubezpieczeń komunikacyjnych są niedogodnością dla każdego, kto odczuł je jako [...]

więcej

26.10.2016

SN: nie tylko śmierć narusza w...

Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 9 sierpnia 2016 roku (sygn. akt II CSK 719/15) w sprawie dot [...]

więcej

Studium przypadków

Niewystarczające samodzielne działa...

Młody mężczyzna w 2003 r. uległ wypadkowi komunikacyjnemu, doznając poważnych obrażeń ciała. Należnego odszkodowania dochodził od zakładu ubezpieczeń od roku 2004 r. ...

Więcej

Orzecznictwo

Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Pracy...

W sytuacji konkretnego zagrożenia całkowitą ślepotą szukanie pomocy i porady u wybitnych specjalistów oraz w znanym zakładzie leczniczym nie może być uznane za zbędn ...

Więcej

Akty prawne

Nadzór ubezpieczeniowy i Rzecznik Ubezpieczonych

USTAWA z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze [...]

Zmiana ustawy kodeks cywilny

USTAWA z dnia 16 lutego 2007 r. o zmiani [...]

Kodeks karny

USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks k [...]


Przejdz na górę strony